این مرکز از سال 1379 با معماری خاص کتابخانه کودک و نوجوان افتتتاح شد و در سال 1380 فعالیت های فرهنگی و هنری خود را با یک مسئول و یک خدمات و چند مربی آزاد شروع کرد.

در حال حاضر این مرکز با 11294 جلد کتاب در فضایی آرام و دلنشین و با مساحتی بالغ بر 450متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای استفاده اعضا می باشد.

خدمات مرکز : اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه تخصصی هنرهای بومی و نوشتن خلاق

برگزاری کلاس های آزاد نقاشی و طراحی

بخش های مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان، سالن نمایش

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک و نوجوان، سالن نمایش، 3 کلاس، آبدار خانه، سرویس بهداشتی

امکانات کارگاهی: ندارد

امکانات فراگیر : ندارد

روز و ساعت فعالیت: مرکز در تمام روزهای هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 14 ظهر فعالیت دارد / روزهای زوج پسر و روزهای فرد دختر

پرسنل: 1نفر مسیول مرکز، 1نفر مربی فرهنگی، 1نفر خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 20000 تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

 

نشانی:  شادگان،  خیابان ولایت- بلوار کشاورز- جنب مدرسه استثنایی بهار انقلاب

تلفن : 53727015        

مسئول مرکز: البوغبیش

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/04/03 - 12:50
  • تعداد بازدید: 5720
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
حسین تولایی، شاعر و منتقد ادبی

زبان شعر، زبان توضیح نیست

حسین تولایی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که به زبان شعر آسیب نرسانند؛ یا موجب نزدیک شدن آن به نثر نشده و ایجاز را به هم نریزند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، تولایی در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، با بیان این مطلب گفت: زبان شعر زبان توضیح نیست، بلکه زبان تصویر و زبان ایجاز است. وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را جسم‌ بخشیدن و عینیت‌ بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و افزود: جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند. 

او در ادامه به لزوم و چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به مفاهیم عینی در شعر اشاره کرد و توضیح داد: به بیان دیگر باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل کرده و با این شگرد شعر را از بند مستقیم‌گویی و توضیح و شعار،  آزاد کرد و با کمک تشبیهی خیال‌انگیز و سرشار از احساس و عاطفه،  زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.

این منتقد ادبی با ارائه مثالی گفت: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست‌داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و .... تا زمانی که قابل‌لمس و قابل مشاهده نشوند و به همین شکل خام در شعر بیایند، نه‌تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی‌شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کنند و صد البته شعر، جای توضیح‌دادن و شعاردادن نیست.

مولف کتاب «دمپایی خورشید» ایده‌ی خوب و شاعرانه‌ را از ملزومات شعر دانست و عنوان کرد: ایده‌ها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می‌زنند.

کارشناس اداره کل آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تاکید کرد: شاعری که می‌تواند در اثر خویش موسیقی خلق کند را موفق خواند و تاکید کرد: شگرد به کارگرفتن موسیقی در خدمت معنا، تصاویر و عاطفه‌ی شعر، خیلی خوب و سازنده است.

 این شاعر و منتقد ادبی در ادامه بیان داشت: در یک شعر موفق چیدمان کلمه‌ها در جمله‌ها باید روان و بدون دست‌انداز باشد، هم‌چنین عاطفه شعر هم شاعرانه‌ بوده و در واقع عناصر اصلی شعر «احساس، اندیشه، خیال و موسیقی» به‌ خوبی رعایت شوند.

تولایی با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد یادآور شد: مصراع‌ها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند.

بر اساس این گزارش پریا ماهان‌پور، سنا امرایی، فاطمه زکی‌زاده، کیمیا نوروزی و آرمیتا آسترکی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی کشور و جمعی  از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز با سرپرستی محدثه الماسی برگزار شد و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت